۱۳۹۱ آبان ۲۰, شنبه

مقاله لوموند چاپ پاريس باعنوان« بمبي به نام ايران در برابر اوباما »

برروي اين پرونده مُهر هاي «خطرناک»، و «انفجاري» زده شده و مي تواند منشاء يک جنگ تازه در خاور نزديک باشد.لوموند چاپ پاريس در مقاله يي با عنوان: « بمبي به نام ايران در برابر اوباما »، نوشت:: اين پرونده روي انبوه پرونده هائي قرار دارد که روي ميز پرزيدنت اوباما انباشته شده اند. پرونده اي که براي پنتاگون، وزارت امورخارجه و سازمان اطلاعات مركزي آمريكا اولويت درجه اول دارد. پرونده اي بشدت داغ به لحاظ سياسي، يک دردسر مستمر ديپلماتيک و يک کابوس استراتژيک. بر آن مُهر هاي «خطرناک» و «انفجاري» زده شده و مي تواند منشاء يک جنگ تازه در خاور نزديک باشد. نام اين پرونده رژيم ايران است.
در اين قضيه هيچ اطمينان خاطري وجود ندارد. نه دوست آمريکا که نگرانيهاي خاص خود را دارد همواره با آمريکا همکاري مي کند و نه دشمن که به شرط حفظ آبرو باز هم حاضر به دادن کمترين امتيازي نيست.
لوموند افزود: کارزار انتخاباتي آمريکا کمابيش باعث سختتر شدن مواضع واشينگتن شده است، باراک اوباما هم از همان خط ميت رامني دفاع کرده است. هر دو کانديدا روي يک فرمول توافق داشتند. ايالات متحده تأکيد مي کند که به رژيم ايران اجازه مجهز شدن به بمب اتمي را نخواهد داد. اوباما و رامني هر دو معتقدند که در اين صورت درها به روي موجي از تکثير تسليحات اتمي که خاورميانه را به يک زرادخانه بزرگ اتمي مبدل خواهد ساخت گشوده خواهد شد. آنها بر اين باورند که کشورهاي عرب و نيز ترکيه انحصار دراختيار داشتن بمب اتمي را به جمهوري اسلامي وا نخواهند گذاشت. خاورميانه اي با سه يا چهار قدرت اتمي؟ اين چشم انداز نه براي واشينگتن قابل قبول است و نه براي لندن و نه براي پاريس.

لوموند خاطرنشان ميكند براي دوره دوم رياست جمهوري، باراک اوباما روز 20 ژانويه سوگند ياد خواهد کرد. دو روز بعد انتخابات زودرس اسرائيل برگزار مي شود. فرضيه محتمل : بنيامين نتانياهو بار ديگر انتخاب خواهد شد. گفته ميشود نتانياهو ليبرمن را به عنوان وزير دفاع انتخاب خواهد کرد زيرا او هوادار مطلق حملات يک جانبه عليه رژيم ايران است. رژيم ايران که تکذيب مي کند در پي دستيابي به بمب اتمي است، در آن زمان در بحبوحه انتخابات خود خواهد بود. انتخابات رياست جمهوري رژيم ايران براي ماه ژوئن پيش بيني شده است. اين انتخابات از هم اکنون به يکي از خشن ترين نبردهاي بين جناحها که جمهوري اسلامي به آن عادت کرده مبدل شده است. گروه غالب يعني دار و دسته علي خامنه اي قصد دارد گروه پيرامون احمدي نژاد را که ديگر نمي تواند کانديدا شود اما مايل است نفر خود را در اين انتخابات به قدرت برساند، متلاشي کند.

لوموند اضافه ميكند: رئيس جمهور آمريکا کرارا گفته است در صورتي که تحريمها نتواند رژيم تهران را به توقف برنامه خود وادار كند، گزينه نظامي روي ميز خواهد بود.
دو کشور سي و سه سال است يکديگر را ناديده مي گيرند. آنها عملا از 4 نوامبر 1979 يعني روز گروگانگيري سفارت آمريکا در تهران هيچ تماس مستقيمي نداشته اند. آمريکائيها ايده مشخصي از اينکه ايران چگونه کشوري است دارند. شمار ايران شناسان مطلع در واشينگتن کم نيست. اما آيا عکس اين هم صادق است؟ رهبر ايران تا کنون به تنها سه کشور خارجي سفر کرده که الگوهاي دموکراسي هستند : عراق، چين (در سال 1989) و کره شمالي که کشور مورد علاقه او است.

http://www.iran-efshagari.com/index.php?option=com_content&view=article&id=7809:----l--------r&catid=1:2010-12-28-06-01-50&Itemid=2

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر